ناودان معنا
 
نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/۳/۳ توسط علیرضا فتحیان | پيام هاي شما ()

چنان خشکسالی شده است که باید برخی بدیهیات را دوباره خوانی کرد.

انقلاب مبارک اسلامی ما  ماهیتی فرهنگی داشته است  اما به نظر می رسد از این مهم فاصله گرفته ایم.

بر اساس  " الناس علی دین ملوکهم " ، باید دید که چه چیزهایی مورد اهتمام زمام داران است.

شوق زاید الوصف آنان در ایجاد و گسترش بانک  ها و  موسسات اعتباری را چگونه می توان توجیه کرد ؟  مسابقه دو بدون مانع نهادهای نظامی سیاسی برای ایجاد بانک های ربوی را با ماراتن بنیادهای فرهنگی مقایسه کنید.

استمرار جریان فرهنگی در جامعه در سایه ی حرکت های زیر است :


 

١-وجود یک کل کارکرد اجتماعی یعنی رهبر.

 اهتمام ایشان به الگویی اسلامی ایرانی و نشست با فرهیختگان  ، معنایی راز آلود دارد. گویی در کنار حزب های دولت ساز و بوق های رسانه ای - که همانند بانک ها منتسب به این و آنند -  هنوز بارقه ای دیده می شود.

٢- وجود اسطوره های دیرین و غیر متعارض

در میان ادب و تاریخ این سرزمین کهن ،  آمیخته ای از اسطوره هاست که در عین ایرانی بودن ، متبرک به شرافت اسلامیند.

به نظر می رسد  برخی که افق نگاهشان تا نوک بینی شان است و سرسختانه گرفتار  بیمار تفکیک اند می کوشند با جداسازی ایرانیت از اسلام  ، نسلی را به تعارض بکشانند.

٣-وجود توده های درون انگیز برای همراهی

این نسل به شدت تشنه ی خودشناسی است . وجود و گسترش عرفان های کاذب  نشان داد که دشمن بیش از دوستان تازه به مسند نشسته  ، این مهم را درک کرده است.  افسوس که در گستره ی فعالیت های اجتماعی نوجوانان و جوانان به این مهم نپرداخته ایم و صرفا به برون کرد سیاسی حرکت ها چشم داریم .

۴- وجود واسطه بین توده ها و اسطوره ها

نماد ها، شعارها و ایدئولوژی های پلکانی و هدفمند ، مسیر های کوهپایه ای به سوی قله ی حرکت فرهنگی مستمر هستند.

باید رسانه ی ملی ، مطبوعات ،  تریبون های نماز جمعه ، مساجد ،  فرهنگسراها و ... این نقش را ایفا می کردند که به نظر می رسد ماموریت های ایستگاهی ، آنان را از حرکت هدفمند باز داشته و کار کرد آنها را با نگاه خوشبینانه ، خنثی و با نگاه بد بینانه ، منفی کرده است.

۵- اجماع درون توده ای برای ارتقا

این همان نفسی است که در ماه های مبارک پیروزی انقلاب اسلامی و سالهای جنگ در سرزمین ما ساری و جاری شد.

۶-وجود بالقوه مرجع سیاسی - اجتماعی - فرهنگی با ثبات ، منسجم و توانمند در ارائه و بسط ایده و قدرتمند در استفاده از ابزارهای حکومتی .

نگاهی گذرا به عملکرد سیستمی دولت ها نشان می دهد که هر کدام بر اساس باورهای  پنهان خود تصمیم به جابجایی گروه های مرجع و معرفی مراجع خود ساخته کرده اند.

 حال آن که در یک نظام اندیشه ای ، گروههایِ  مرجع با ثباتند .

سال هاست که بیش از پیش ، نوای ألعجل از هیات های ما  تراوش می کند

و جمعه هایمان به ندبه متبرک است ،

اما به نظر می رسد برای استمرار فرهنگ انتظار ،  باید آن را بازنویسی کرد. اشک و ندبه ، بلوغ عاطفی ماست و برای بلوغ عقلی  نیازمند  مطالعه ، همنشینی با علمای عامل و تعمیق حوزه های معرفتی هستیم.

نظام جمهوری اسلامی ،  رخصتی برای این ارتقا است . هر چند برخی کارگزاران آن،کارکردی وارونه دارند.

خدا کند  هر حرکت اقتصادی ، فرهنگی و  سیاسی یک پیوست بر مبنای استراتژی انتظار  داشته باشد.

دردانه ی یتیم آفرینش  برای ظهور،  در منظر نگاه جستجوگران  بال بال می زند. او مشتاق حضور است نه راغب به غیبت.

و امت وقتی به مأوا می رسد که او را بشناسد .

نکند در جاهلیت مدرن بمانیم.

 و هدایت نصیب امتی خواهد شد که او را با معرفت درک کند .

الم یجدک یتیما فأوی

ووجدک ضالا فهدی

در مکیال المکارم است که :

از زیر پای خود منتظر فرج باشید

و عجب رازی است در این ایجاز عاشقانه.