آسیب های درونی نهضت

هنگامی که نهضت موسوی کلیم خدا به بلوغ خود نزدیک می شد ، سه قدرت در ظاهر قوی از سه جانب او و نهضتش را محاصره کردند.

ابتدا فرعون بود . با نیرویی  خود برتر خواه . مسلط بر انرژی های ماورایی . توانمند در مدیریت افکار عمومی . دارای حشمت خیره کننده .

دومین قارون بود . قارون از قوم موسی و بر اساس برخی روایات از منسوبین موسی علی نبینا و اله و علیه السلام بود . ( إن قارون کان من قوم موسی ) . او آگاهی فراوانی از مفاهیم تورات داشت و در آغاز نهضت از یاران غار محسوب می شد . اما در فصل بهره مندی از ثروت تا آنجا پیش رفت که محافظانی  تنومند از ثروت فروان او حفاظت می کردند. و مستانه بر این ثروت ها می نگریست .

و سومین سامری بود. مظهر صنعت و فریب و اغفال . او نیز از یاران غار بود . بر اساس آیات و روایات از بصیرتی بهره مند بود که توانست  از رد پای اسب جبراییل ،  مشتی خاک برداشته و گوساله ی سامری را به کمک آن بسازد  .

نگاهی عمیق به این قطعه از تاریخ نشان می دهد که هر سه از درون نهضت جوشیده و یا از آغاز با نهضت مرتبط بوده اند.

هر نهضت و انقلاب رهایی بخشی با همین آفات روبرو است . و آنچه بنای همین نهضت ها را آسیب پذیر می کند ، عدم هوشیاری مدیران نهضت و اجازه ی رسوخ و تکثیر سه عامل فوق است .

به استناد قرآن طبیب همین سه عامل قدرت پیدا می کنند تا چهار سوی افقی ملت ها را تسخیر کنند . جلو و عقب و راست و چپ . اما هیچ گاه به دو سطح عمودی یعنی خاک و افلاک مسلط نمی شوند . این دو نماد اتصال مردم با ولایت است .

ملتی که در بلوغ عمودی خود به مقام توحیدی می رسد ، موفق به مدال امت می شود . و امت ها توان آن را خواهند یافت که با بهره مندی از الهامات الهی و عنایات امام حی حاضر ناظر ،  آسیب های درون را تشخیص دهند .

باورمندی به مقام امامت منسوب از جانب خداوند، بارقه ای است که همه ی  آسیب های درون نهضتی را ناکارامد می کند . از این رو بی جهت نیست که آنان که در درون فرعون بالفعل دارند،  و آنان که در فصل بهره مندی ها و با نهایت استفاده از رانت های اطلاعاتی و نسبت با برخی یاران نهضت  به مال و منالی رسیده اند ، و آنان که برای کسب جایگاه اجتماعی  از مهارت های ژورنالیستی مدیریت افکار عمومی سود جسته اند ، در مقام تلبیس از نام ومرام مبارک امام حی حاضر ناظر حضرت حجه ابن الحسن ( عج )  برای مقاصد خود سوء  استفاده می کنند .

فراوان است قطعات تاریخی که در برابر قرآن ناطق ، قرآن صامت را سپر قرار داده اند . تلاوت قرآن مظلوم از زبان یزید ، آن هم در برابر زینب کبری ( س ) ، یکی از همین قطعات است .

در عصر حاضر نیز توجه به پدیده ی  انتشار سی دی "ظهور نزدیک است" و قهر یازده روزه با مردمی که به لطف خدا در دام تزویر نیفتادند ، نمونه های دیگری از همین موارد را نشان می دهد.

یادآوری این نکات ضروری است که:

1-عدم اشراف به بیت رهبران نهضت ، قارون ها را به طغیان وا می دارد.

2- عدم مرزبندی و طبقه بندی داده های مهم نهضت ،سامری ها را  - که از قدرت بصیرت و تحلیل کم بهره اند - تنومند می کند.

3- عدم صراحت نهضت در برابر مفاسد مالی موجب می شود که مردم از نهضت ها به حضیضی برسند  که به استناد قرآن می گویند :یا لیت لنا مثل ما اوتی قارون

یعنی اندیشه ی موسوی نهضت چنان رنگ عوض می کند که مردم برای دست یابی به ظواهر قارونی ،  ارزش ها را پامال می کنند و باور توحیدی مردم زیر پای تفاخرها ذبح شرعی می شود.

4- فراخی عرصه های نقد ( رب اشرح لی صدری ) و انس با خدای بیکرانه ( یسر لی امری ) و کلام متین و تبیین مستمر اهداف پلکانی توسط رهبران نهضت ( احلل عقده من لسانی ) آسیب های درونی نهضت را در نطفه می خشکاند.

5- انحرافی که فرعون - با همه اقتدارش - نتوانست در امت موسوی ایجاد کند  ، با رمالی های سامری و نمایشگاه های تفاخر قارون ها  قابل تحقق است . از این رو نبرد فرهنگی بسیار حساس تر از نبرد سخت افزاری با ظلم است .

بر اساس قرآن طبیب تنها راه کار اقتدار و نفوذ " الذین اوتوا العلم " است . آنان که خود و خاندانشان از فرعونیت درون تهذیب شده اند ، به لحاظ ساده زیستی خود و خاندانشان در چمبره ی فزون خواهی ها و مال اندوزی ها نیستند ، و در عین بهره مندی از قدرت رسانه ای برتر ، هماره امت را به مقام توحیدی و کمال فرا می خوانند .

6- وظیفه ی عالمان عامل و مهذب ، خدا آگاهی مردم است . ( ثواب الله خیر لمن امن و عمل صالحا ) و این تربیت توحیدی نیازمند رسانه ای اخلاقی ، بنگاه های اقتصادی اخلاق مدار است.

مگر می شود قوت مردم از ربا - و با نام تلبیس شده ی بهره - باشد و آنوقت انتظار داشته باشیم شاخص های اخلاقی جامعه ارتقا یابد؟

7- و وظیفه ی دوم عالمان عامل ، تبیین مقام صبر است . ( و ما یلقیها الا الصابرون) . که تبیین این مقام برای امت موسوی رازهایی نهفته دارد که در این مقال نمی گنجد.

8- همه ی یاران نهضت و بویژه آنان که به راس هرم قدرت نزدیک ترند ، باید باور کنند که هیچ گاه از فرعونیت درون رهایی نمی یابند . همین فرعونیت خفته  ، زمینه ساز بروز و ظهور قارون ها و سامری ها می شود.

امید است نهضت موسوی ما از این سه آسیب درونی در امان بماند و نسل امروز ما شاهد " فخسفنا به و بداره الارض " باشند .

اگر این نوشتار ثواب و ارزشی  داشته باشد ، آن را به شهدای مظلوم عملیات کربلای 5 و بویژه شهید سید حسین سادات اهدا می کنم.

/ 5 نظر / 6 بازدید
قاصدک

سلام این جمله یعنی چه؟: -عدم اشراف به بیت رهبران نهضت ، قارون ها را به طغیان وا می دارد. در مورد 2: داده های نهضت چیست؟ چه کسی آنها را مرزبندی میکند؟

قاصدک

سلام یک سوال دیگر: تفاوت ملت و امت چیست؟ فقط مرز جغرافیایی که نیست؟ ملتی که در بلوغ عمودی خود به مقام توحیدی می رسد ، موفق به مدال امت می شود. این یعنی چه؟ یک ملت چگونه به مقام توحیدی میرسد؟ خواست همگانی؟ تلاش رهبران ملت؟ خواست همگانی اگر اسیر تبلیغات باشد چه؟ آیه ی ان الله لا یغیر بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم اینجا چگونه میاید؟ (اگر آیه را درست نوشته باشم)

قاصدک

سلام بر شما و سلام بر مخاطبان وبلاگتان گاهی ما یک چیز را میدانیم اما نه به خوبی! امشب دو آیه از بیکرانه ی قرآن مرا میهمان شوق کرد. هرچند هنوز آنها را نمیفهمم اما دلم خواست مخاطبان وبلاگتان را در شوقم شریک کنم. آیه هایی که شاید بارها شنیده ایم اما معتقدم اگر خوب فکر کنیم برایمان خیلی حرفهای نو دارد: 1.آیه 7 حجرات: واعلموا ان فیکم رسول الله و بدانید که رسول خدا در میان شماست... 2.آیه 7 ذاریات: و السماءذات الحبک سوگند به آسمان دارای را ه ها من به برکات حضور پیامبر میاندیشم، آنجا که خدا فرمود تا تو در میان آنانی بر آنان عذاب نازل نمیشود.یا در جایی دیگر: اگر تو برای آنها استغفار کنی... و اینکه علاوه بر پیامبر مهربانیها-حضرت مصطفی(ص)- این آیه اشاره به چه دارد؟ و به آسمان میاندیشم و راههایش. و امیرالمومنینی که به راههای آسمان آشناترین بود. و به اویسی که در آسمان شهره بود. و به شناخت خودمان از آسمان. و به غرق شدن نگاهمان به زمین. یا من یسبح الرعد بحمده...باران ببار تا...

بی نام

سفره ی ادراکاتت از این بیکرانه ، هرروز پر رونق تر باد مرا هم به فکر فرو بردی.مخصوصا در مورد اول..

سياوش

از مطالب وبلگتان استفاده مي‌كنم. با آرزوي تحقق آرزوهاي نهضت موسوي زمان ما.