مبانی لعن (3)

پیش نیاز دوازده:

تا کنون دامنه ی بحث را از نه طایفه مورد لعن خداوند تنها به گروه چهارم محدود کردیم. در اظهار نظر های نفیسی که برخی خوانندگان محترم نگاشته اند ، این پرسش مطرح شده است که گویی ما هم مورد لعن هستیم . ان شا الله در مسیر بحث به این موضوع نیز می رسیم.

در کتاب شریف مفاتیح الجنان و در لابلای بسیاری از فقرات زیارت آل الله ( ع) بیش از دو هزار مور لعن مطرح شده است که بسیاری با هم همپوشانی دارد . در جریان این تحقیق بر گذر عمر خود تاسف خوردم که چرا در عبور از دهها محرم ، هنوز با معارف آن بیگانه ام.

پیش نیاز سیزدهم:

رحمت واسعه ی امامان هدی (ع) و وسعت بی بدیل رحمت و فضل حسینی بسیاری از ما را به طمع واداشته است ، تا آنجا که بدون ارزیابی خود و نقطه یابی موقعیت خود نسبت به معارف کربلا ، خود را وارسته و مهذب می دانیم . برخی سخنوران محترم نیز- با نیت خیر و برای جذب حداکثری جوانان - گاه حکایاتی را مطرح می کنند که در آن نمادهای فسق در کنار عزاداری قرار گرفته و گویی کیمیاگری حضرت حسین (ع) کاری می کند کارستان - که البته چنین است. سخن اینجاست که در بیکرانگی محرم ، گویی ما در میان خوف و رجا نیستیم. گویی تضمین هایی به دستمان رسیده است که صرف حضور در محرم الحرام برای پاکی و پاک ماندنمان کافی است.  در وسعت باب فضل الهی برای محبان حضرت حسین (ع) هیچ شکی نیست ، اما من و شما به عنوان شاگردان مکتب عاشورا باید در عبور از محک محرم  هر روز و هر سال به خلوص نزدیک شده و پلشتی هایمان کاسته شود.

پیش نیاز چهاردهم:

لعن ، فراینداست .  مظهر تبری و برائت جستن از اندیشه ، رفتار و یا سیره رایجی است که غرق شدگان در آن  از رحمت الهی دور می مانند. لعن ، نوعی مبارزه با مظاهر حذف رحمت الهی از زیست فردی و جمعی است. لعن اعلام حضور دائمی در صحنه و نشانگر عطشناکی ما برای سیراب شدن از رحمت خداوند است. لعن ، به خودی خود میان حق و باطل تمییز قرار می دهد و موجب شناخت بیشتر آن دو می شود. فرایند لعن به خودی خود موجب بازدارندگی و عبرت آموزی می شود.جریان لعن موجب می شود مردمان با آسیب شناسی عوامل و ملاک های آن از شومی آن برهند و خود را به ساحل امن رحمت الهی برسانند.

پیش نیاز پانزدهم:

سیره ی مردان الهی ، لعن است:

و لقد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انا براءوا منکم و مما تعبدون من دون الله . .. ممتحنه -4

همچنین:

لعن الذین کفروا من بنی اسراییل علی لسان داوود و عیسی ابن مریم.... مائده-78

و همچنین:

قال موسی ربنا... اطمس علی اموالهم و اشدد علی قلوبهم فلا یومنوا حتی یروا العذاب الالیم. یونس 88

حضور پر رنگ التقاط سیاسی در حیطه ی بینش شیعه موجب شده است که این بخش از وظایف ذاتی جامعه موحد ، نادیده انگاشته شده و با توجیهات ملون تسامح و تساهل محو گردد.

 

/ 1 نظر / 11 بازدید
قاصدک

سلام اگر این محرم فقط یک رهاورد برای من داشت آن هم واقف شدن به این تسامح و تساهل در مورد خودم و در مورد جامعه ام بود البته فقط دانستن این موضوع کافی نیست باید باور کنم و برای رفع آن کاری کنم و این خاطر جمع بودن! برای دوری از این طمع همین بس که یادآوری میکنند شمر -لعنة الله علیه- در صفین در سپاه امیرالمومنین بود. گاهی حس میکنم من و امثال من در یک حاشیه ی ایمنی نشسته ایم! خواستیم برخودمان سخت نگیریم از آن طرف افتادیم! درد خواستن دلاوری میخواهد! دلیری میخواهد. و آرمانهای بلند. آرمان بسیاری از ما حتی به سقف خانه مان هم قد نمیدهد! آرمان بلند و اقدامات کوچک و عمیق و اثرگذار. اللهم ارزقنا